Tuesday, November 18, 2014

ANDA TANYA ALK JAWAB : BOS SUKA MAKI

Soalan :  Saya ingin mengutarakan satu soalan, setelah bekerja selama 12 tahun, jarang sekali ketua jabatan saya menghargai saya dengan baik, apa yang saya dapat ialah KJ saya sering mengunakan perkataan beruk, celaka, tak pandai dan pelbagai perkataan lagi yang menyakitkan hati, apa yang saya boleh buat untuk mengatasi masalah ini ?

Jawapan : Terima kasih atas pertanyaan,  tentu Pn sangat tertekan apabila KJ mengunakan perkataan makian dalam situasi kerja, Pn mungkin ingin sekali membalas kata-kata makian dengan cara yang sama atau pun lebih lagi, seperti hang pon bodo, bos pun sama, takdak otak punya bos, pi mampuih la hang.



Namun saya percaya semua itu hanya bermain difikiran sahaja, syukur kerana Pn tidak membalas balik makian yang dibuat, apa yang saya dapat katakan ialah KJ yang mengunakan kata-kata yang buruk sebenarnya bermasalah dan akhlaknya buruk, lebih malang lagi sekiranya pihak majikan pula menyokong tingkah laku sedemikian berlaku dalam organisasi

Sebenarnya Pn tidak bermasalah sebaliknya KJ Pn yang mempunyai masalah personaliti,individu seperti ini kekadang terlalu ego dengan kuasa yang ada, didikan ketika kecil yang celaru dengan watak ibu yang dominan atau mempunyai kelaurga yang selalu mengunakan makian dalam didikan

Pn memang tak boleh nak mengubah tingkah laku KJ, namun apa yang boleh dibuat ialah berdoa selalu untuk KJ agar dia berubah, menjadi baik akhlak dan adabnya. Paling penting kita bersyukur kepada Allah kerana menghantar seorang yang buruk perangainya sebagai ujian kepada diri kita agar kita teruji kesabaran dan keimanan

     
 “Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sesungguh antaranya dengan Allah tiada sebarang hijab (penghalang)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

No comments:

Post a Comment